...Julblogg_

"Förra året åt jag inte upp min mat men jag fick julklapp ändå, hur förklarar du det?" - Björn Gustavsson till Tomten i Parlamentet.

Imorn firar jag jul med två av världens största och mest amerikanska företag. Disney och Coca-Cola. Konceptet röd tomte med stort vitt skägg kommer nämligen från en Cola-kampanj. Och sen Kalle som är Disney...

Jag är inte kristen. Jag firar inte jul för att Jesus föddes för två millenier sen. Jul är för mig tradition. Inte högtid.
Jag ger julklappar. Får julklappar. Äter julmat. Umgås med min familj. That's it. Förr om åren har vi faktiskt haft traditionen att Morfar läser julevangeliet. Men jag kan inte en rad av det då jag oftast kämpar ihop med min kusin Gustav och min syster Jonna för att inte börja skratta åt något. Varför är det som svårast att hålla sig för skratt när det är som viktigast att man inte gör det!? Vidare med tidigare. Hur många egentligen är det som har krubba fortf? Som firar av den "rätta" anledningen och inte den kommersiella shoppinghysteriska familjetraditionen? Äta gott, bli tjock och göra av med miljarder på julklappar. Det är en osund tradition. Men kul.

Bästa julminnet senaste fem åren är nog för mig när min kusin, den ENDA av mina kusiner som fortf vill ha tomte då han har down syndrom, själv tog på sig rollen att vara tomte. Fuskskägget Hannes hade på sig åkte in i munnen varpå han satte skägget i halsen i princip och började hosta. Jag har nog aldrig skrattat så mkt åt en tomte som då. Skön grej med Hannes är att TROTS att han är tomte själv så är han den enda som tror på Tomten och blir uppriktigt besviken när han kommer tillbaks från att ha "köpt tidningen" or whatever och inser att han missat tomten. DET är sann julglädje.

Avslutar med ett klipp från en av mina favoriter. Mycket nöje och GOD JUL!


Kommentarer
Postat av: jonna

usch vad tråkigt att morfar inte är med på jul med julevangeliet... han gör liksom den mest traditionella och stillsamma stunden på året till en inombords-skrattfest utan dess like! och tomteskägget är det absolut roligaste julminnet... samt: "gustav, jag har en finne i stjärten..."

2007-12-24 @ 00:03:43
URL: http://jonnan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0